Navigera dig fram här   Måndagen den 25:e oktober 2021
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen  
  Nyhetsarkiv  
  Racing  
  Prenumeration  
  Tidigare tester  
  Videoteket  
  Till Salu  
  Auktion  
  Privata annonser  
  Forum - Skoter  
  Årets skoter  
  Medlem  
  Skoterkortet  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 15237  
  Antal nyheter: 5661  
  Meddelanden: 68506  
  Sidvisningar:  
  Idag: 4027 st  
  Igår: 6941 st  
  Denna månad:
112008 st
 
  Föreg. månad:
218299 st
 
  Totalt: 78104692 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. scom851
2. Mtech94
3. Mark
4. Alesta
5. donzparker25
6. sara19
7. millsjoan
8. crystalbr8wn
9. Micke61
10. YYJJJ
 
 
Här är du: I tidningen: 2021, nr 4
 
Välj nummer:

NR 4-2021

Här lyfter vi upp nyheterna från varje tillverkare. 2022. Polaris ger Matryx mer utrymme och det är mycket positivt. De andra är inte sämre. Mycket intressanta nyheter helt enkelt. Vi har intervjuat den 6 faldiga världsmästaren Adam Renheim som meddelar att han nu siktar på sin ambassadör roll i stället för racingen. Oskar Norum däremot berättar om hur han satsar mot än högre mål i staterna.

Vi har också ställt två olika turbo matatde 2022:or mot varandra Polaris nya Matryx Slash 155 mot Ski-Doos uppdaterade Summit med turbo. För at göra saker lite mer intressant har vi även slängt in Lynx Boondocker DS 3900 i ekvationen. Blev det slakt? Eller?
Mycket andra nyheter och en hel del retro. Prylar och racing. Missa inte!

[ REPORTAGE ]
[1] 2022 Arctic Cat
Med sitt 60 års firande välkomnar Arctic Cat 2022 Med pandemin i avtagande skeende så firas Arctic Cats 60 års jubileum, så här långt genom ett specifikt märke som sitter på alla modeller under denna säsong. Det hindrar inte Arctic Cat från att komma med nya modeller, inte minst med kortare lössnömodeller som vi sett blivit riktigt populära de senaste åren. Man har även sett till att utveckla tekniken i drivlinan.
[2] Yamaha 2022
Inför säsongen 2022 har Yamaha släppt en del nyheter i både teknik och modeller. Ett modellnamn som drar till sig uppmärksamheten är SRX som är tillbaka. Man har även i år lanserad en uppgraderad styrservo som skall anpassa kraften i servot efter hastighet, vridkraften i styret och styrutslaget där den kommer vara kraftigare i lägre hastigheter och avta när man kör fortare.
[3] Lynx 2022
Årets största nyhet i snöskoterbranschen är att BRP börjar sälja Lynx i Nordamerika. Det handlar än så länge om tre speciellt utvalda modeller, RE Rave 850 E-TEC och Boondocker DS 850 E-TEC i två längder, som kommer att säljas via utvalda Ski-Doo handlare. Lynx maskinerna kommer endast att säljas som Spring Fever erbjudande, så det gäller för de intresserade att slå till snabbt. RE RAVE 850 E-TEC modellen fått en rejäl översyn av fjädringssystemen. Den nya LFS+ framfjädringen har bredare spårvidd och 10 mm längre fjädringsväg. I kombination med nya skidor, Blade XC+, ska det bli mer precisa kurvtagningsegenskaper men samtidigt ökad komfort över guppen. För att matcha uppdateringen framtill har man även sett över boggin. Här är ytterligare en nyhet, PPS3-boggin. Boggin är progressiv och med mer kontrollerad viktförflyttning. PPS3-boggin är 3,1 kg lättare än föregångaren. Nytt är även att man satsar på KYB 46 HLCR Kashima stötdämpare runt om på maskinen. Denna boggi klarar som vanligt riktigt tuffa tag men har nu också fått en smula komfort i sig.
[4] Polaris 2022
Matryx chassiet tar över ännu mer och nya turbomotorn visar vägen genom att snabbt bli slutsåld. Polaris kommer nu med en turboladdad motor (Polaris Boost) som till skillnad från BRP ger 10 % mer effekt från start och hela 50 % mer effekt vid 3 000 meter. 160 hästar har motorn redan innan, vilket rimligen borde se till att effekten är hela 176 hästar vid havsnivå. Detta betyder att Polaris är kung i effektkriget på tvåtaktssidan! Matryxchassiet, 146 tums Khaos och kort bandtunnel gör inte saken sämre. PRO RMK MATRYX Tittar vi på RMK segmentet ser vi att Matryx chassiet hittat hit, men det finns fortfarande några modeller med Axys chassit att tillgå. Nya Matryx Pro RMK betyder bland annat helt nytt säte, tank, fotsteg osv vilket ger en mycket smidigare förarplats och gör mycket för känslan hos föraren vid aktiv körning. Den av oss hyllade 7S displayen ser vi också komma här, precis som på Matryxmodeller som kom i fjol.
[5] Ski-Doo 2022
2022 jobbar BRP vidare med att implementera fjolårets tekniksteg som REV Gen4 plattformar, tvåtaktsturbo, samt fjädringssystemen RAS X och rMotion X i fler modeller. Nu jobbar man också vidare med komforten och att få fjädringssystemen att klara av ännu tuffare körning. Smart-Shox Kommande vinter kommer Ski-Doo på några utvalda modeller att använda samma fjädringsteknologi som man använt på sina Can-Am fyrhjulingar. Det kallas för Smart-Shox Technology. Det innebär specialstötdämpare från KYB som man kan styra från ett reglage på panelen under styret. Man har tre olika inställningar att välja mellan, Comfort, Sport och Sport+. Det finns en kontrollenhet som läser av fem lägessensorer i realtid och justerar stötdämparinställningen 50 gånger per sekund. Sensorerna läser av stötdämparnas rörelser, chassits läge och gaspådraget. Det här ger oanade möjligheter. Köregenskaperna förbättras genom att maskinen inte kränger lika mycket i kurvorna. Det finns också en ”Anti-Bottoming”-funktion som snabbt räknar ut hur länge snöskotern varit luftburen och justerar blixtsnabbt stötdämparnas inställning inför landningen. Den här finessen hör definitivt till aktiv ledkörning och förbättrar köregenskaperna, klarar guppen bättre och ger säkrare framfart. Här i Sverige får vi bara se Smart-Shox på Ski-Doo Renegade X-RS med fyrtaktsturbomotor den kommande säsongen. Vi misstänker att detta är en framtida finess som kommer på fler sportiga modeller så småningom.
[6] TEKNIK Smart Shox
De senaste åren har vi i bilbranschen hos de mera exklusiva bilarna sett en fjädringsutveckling som närmar sig science fiction. Deras avancerade fjädringssystem avläser vägens ”kvalitet” utifrån bilens GPS system och ett antal kameror. Inom millisekunder justeras fjädringen därefter för att ge föraren och de åkande en så optimalt god komfort som möjligt. Man åker nästan som att gupp och ojämnheter inte finns. Inom skoterbranschen har vi fram till dags dato också haft en fantastisk utveckling från ca 5 cm fjädringsväg med hjulboggi fram till de ca 50 cm som vi idag kan hitta i vissa skotrar. Men som bäst har vi själva fått sköta ev justering av fjädringens belastningskapacitet och hårdhet via en strömbrytare eller ett reglage på styret alternativt via de justeringsvred som varit placerade på fotstegen. Någon helt automatisk avläsning av terrängens ojämnheter har inte funnits fram till nu. Från och med årsmodell 2022 hittar vi dock en helt ny generation fjädringssystem som är självjusterande utifrån ett flertal parametrar. Systemet som kallas SMART SHOX introduceras till att börja med i Ski-Doo MXz Xrs E-TEC, Ski-Doo Renegade Xrs 850 E-TEC, Ski-Doo Renegade Xrs 900 T och Ski-Doo Mach Z. Stötdämparna som tillverkas av KYB är av Piggy Bag typ och är en dubbelrörskonstruktion som har en 50 mm cylinder, en 36 mm kolv och elektroniskt styrda ventiler som ger omedelbar reaktion på stötdämparens rörelser. Tre av fjädringssystemets stötdämpare reagerar på signalerna från en dator, ”Suspension Damping Control Unit” , som får signaler från fem positionssensorer, men också från hastighet, motorns varvtal och gasreglagets position. Tre stötdämpare jobbar helt individuellt på signaler från SDCU, medan den främre boggidämparen är av en helt ”vanlig” KYB Piggy Bag typ. De främre stötdämparna har var sin egen positionssensor som utvärderar stötdämparens position. Dessa två sensorer sitter monterade nära de främre stötdämparna och är länkade till de övre A-armarna, En sensor är monterad i styrsystemet och som utvärderar styrsystemets och styrets position . De bakre stötdämparna kräver två sensorer, en på vänster ovansida på den bakre fjädringsarmen och en på höger nedre framsida av bakre fjädringsarmen. Båda de bakre sensorerna är nödvändiga för att bestämma den bakre stötdämparens position, kolvhastighet, kolvstångens rörelseriktning samt boggiskenornas vinkel. Denna information till stötdämparnas solenoider processas varje millisekund av SDCU som utvärderar stötdämparens längd, stötdämparens rörelseriktning (kompression eller retur), stötdämparrörelsens hastighet, stötdämparens acceleration (anti-bottningskontroll) och skoterns höjd (fjädringssystemets position i chassit). Justeringen för kompressionen kan ske med en hastighet av 34 ggr/sekund och för returdämpningen med 50 ggr/sekund. Fördelarna blir en under gång självjusterande fjädring som fungerar både i kompressions- och returdämpningslägena. SDCU får uppdaterad information varje 1ms, men stötdämparna justerar sig själva 20ms och upp till 50 gånger per sekund med konstant avläsning av fjädringens position och rörelsehastighet. Resultatet blir en omedelbar och förbättrad stötdämparfunktion, med en automatisk anti-bottningskontroll som ger drivbandet förbättrat grepp mot underlaget. Systemet motverkar också krängning. Genom att den främre stötdämparen automatiskt styvas upp hålls skotern plan även i skarpa kurvor och innerskidan hålls ner mot underlaget. Om skotern tar luft justeras stötdämparna automatiskt till de hårdaste lägena för att förhindra bottning när den tar mark. Körupplevelsen blir en kontrollerat mjuk, balanserad och trygg gång som aldrig tidigare upplevts på en snöskoter. De enda justeringar som föraren behöver vidta är att justera de bakre fjädrarnas förspänning utifrån förarens vikt samt hopkopplingsmekanismen som avgör hopkopplingen mellan de främre och bakre boggiarmarna.
[7] RETRO SKI-DOO BLIZZARD 5500 MX
Sent på sommaren 1980 presenterade Ski-Doo sin första snöskotermodell med IFS-framfjädring till vanliga konsumenter, Blizzard 5500 MX. Både Arctic Cat och Polaris hade redan presenterat IFS-modeller med förbättrad fjädring säsongen före. Speciellt Polaris med sin nya Indy modell sålde bra och nu var det bråttom för Bombardier att ta fram en motsvarande modell. De hade under drygt två års tid utvecklat ett vad man kallade ett totalt fjädringssystem med längre fjädringsväg. Modellen fick stor uppmärksamhet och tog den nordamerikanska marknaden med storm men motsvarande den verkligen förväntningarna? Populär grundmodell Bombardier hade utgått ifrån sin sportiga Blizzard 5500 modell och bytt ut bladfjädringen fram till en fjädring med modernare teknik. Men Bombardier stoppade inte där utan satsade lika mycket på en uppdatering av boggifjädringen också. Till skillnad från sina konkurrenter hade man också en design som inte hade några stag ute i det fria utan de rena, sportiga linjerna från Blizzard 5500 fanns kvar. Den mest iögonfallande skillnaden mot en standard Blizzard 5500 var boggifjädringen. Utan förare var bakänden på chassitunneln högre upp än vanligt. Fjädringsvägen var i verkligheten dubbelt så lång som hos konventionella boggifjädringar. Med föraren på plats sjönk den ner till mer normal höjd. Två, i stort sett vertikalt placerade, stötdämpare med spiralfjädrar var kopplade till den bakre svingarmen i boggifjädringen och placerade utanpå chassitunneln i skyddande kåpor. Framfjädringen hade korta trailing-armar som tillät skidorna att röra sig i en båge, uppåt och bakåt, när man körde över ett gupp. Ett stadigt tvärstag var monterat mellan stötdämpartornen under huven. Ski-Doo uppskattade den vertikala fjädringsvägen till 114 mm. Varje skida var kopplade till varandra via en krängningshämmare vilket gjorde att de kommunicerade med varandra och gjorde att snöskotern inte krängde i kurvorna eller hoppade i sidled i guppen s.k ”bump steer”. Det var extra viktigt på Blizzard MX då tyngdpunkten flyttats uppåt något på grund av de nya fjädringssystemen. De som fick provköra Blizzard MX under sommaren 1980 kunde definitivt känna skillnaden i komfort när man körde över provbanans ojämnheter vid jämförande körningar mot en vanlig Blizzard 5500 och många av konkurrenternas sportmodeller.
[8] PRYLAR SWEDISH MOUNTAIN PRODUCTS
Företaget Swedish Mountain Products startade under våren 2004. Swedish Mountain Products är ett företag där det främsta målet är att skapa glädje och otroliga minnen på snöskoter, med ett fokus på eftermarknadsprodukter som kretsar runt effekthöjning på maskinens motor. De erbjuder allt från kolfiberdelar till hela system, förutom ett grymt sortiment så erbjuder de snabb och bra kundservice som härstammar från många års erfarenhet. Är man ute efter åka snabbt på tävlingsbanan, så behöver man inte söka längre, Swedish Mountain Products har allt man skulle vilja ha. Under pandemin har det som ni vet varit stiltje i allt vad tävlingsverksamhet heter. Nu börjar vi öppna upp vårt samhälle alltmer och vi upplever att suget efter tävling och racing är större än någonsin och det är många som vill vässa effekten i sin maskin. Vi kom i kontakt med SMP då vi var ute efter något som skulle ge vår långtest, Riot X 146” det där lilla extra, lite med tanken att se hur stor skillnad man kan få från standardmaskin. Direkt fick vi rekommendationen att montera ett SMP/BMP variatorkit och sedan utöka det med ett BMP Y-rör i kombination med BMP’s Fatt Azz singelrör. Vi började med att montera på V-kitet, de här produkterna är utvecklade tillsammans men vi tycker att det är viktigt att testa alla produkter var för sig, det ger oss ett mycket bättre intryck över vad varje produkt tillför maskinen. Så vi börjar med V-kitet!
[9] Återhämtning på gång
Att ta en titt på försäljningssiffror fyra år bakåt i tiden är intressant där man kan se hur försäljningen har sett ut säsong för säsong. Till säsongen 2018/2019 hade siffrorna klättrat upp till 10 938 sålda maskiner. Så kom pandemin och då sjönk marknaden med dryga 2 000 sålda maskiner till 8 726 enheter. Nu under säsongen som slutade i juni i år har inte bara den allmänna marknaden börjat återhämta sig utan även skoterförsäljningen som syns i tabellen landade den på 9 648 sålda maskiner. Vi ser att fritidssektorn återhämtade sig i gemen starkare och snabbare än det mera vardagliga samhället. Det är ett gott tecken på att återhämtningen startat i några sektorer. Det blev 922 fler sålda maskiner nu än under föregående säsong. Det var bara Arctic Cat som sjönk med dryga 100 färre sålda maskiner än föregående år. Ski-Doo är det märke som klarat sig bäst där försäljning steg med hela 416 fler sålda maskiner än året innan. Därefter är det familjemedlemmen Lynx som också ökade med 240 maskiner följt av Polaris som ökade med 222. Tittar vi på vilket märke som har största andelen av marknaden är det Lynx som toppar med 33,4 %. Ski-doo entusiaster kommer tvåa med 29,4 %, följt av Polaris med 21,2 % av alla sålda skotrar. Länsvis försäljning Där det vita finns är det helt naturligt att fritidsintresset för skoter är som störst. Det är i de nordligaste länen helt naturligt som skoterintresset är stort. Där ser vi att i de två största länen säljs hälften av alla skotrarna, i Norrbotten såldes 2 942 maskiner och i Västerbotten 1 928 maskiner. Därefter kommer Jämtland, Västernorrland och Dalarna. Intressant att notera är att i Stockholms län har man en försäljning på 458 maskiner. Det är främst de som bor i Roslagsområdet som köper skoter eftersom de ofta har snörika vintrar därute. Även Gotland finns med i statistiken där det sålts 1 skoter och i Blekinge 2. Kommunförsäljning Norrbottens läns kommuner är skotertätast. Kiruna kommun brukar ståta med att de där sålt mest skotrar. Men i år blev de slagna av Umeå med en enda fler sålda maskiner, 511 för Kiruna och 512 för Umeå. Därefter kommer Luleå och Piteå. Modeller Resonemanget mellan skoterägare, när de träffas, är fyllt av vem som har den bästa skotern. Vår tabell visar på de tre flest sålda modellerna bland respektive generalagents utbud. Där är det faktiskt Polaris Khaos som sticker ut långt utöver de andra. Ett hundratal mindre har Skid-Doo sålt av sin Tundra. Lynx tre mest sålda har höga siffror bland alla tre som jämförts. Yamaha är den som år efter år sticker ut med de populära maskinerna såsom Transporter, Mountain Max och den trogna Vikingen.
[ TESTER ]
[10] HEAD 2 HEAD - Polaris Boost 155 mot Summit Turbo plus en Joker
Här ställer vi Lynx populära Boondocker DS 3900 850 E-TEC mot den mycket intressanta och nya Polaris Patriot Boost RMK Khaos Matryx Slash 155 och nya något uppdaterade Ski-Doo Summit X Expert 154 850 E-TEC Turbo. Vilka områden trivs dom bäst i och är det något som sticker ut? Vi ger svaren!
[11] TEST ARCTIC CAT RIOT X 8000
Riot betyder ungefär ”Upplopp, tumult” på svenska och det är precis så Arctic Cat vill framhålla dessa maskiner. Riot 8000, en crossover mer anpassad för busig ledåkning, Riot X 8000 med klar inriktning åt mountainhållet. Vi lyckades haffa Riot X 8000, den riktiga flåbusen i familjen och pressade den i långa förhör på fjället och i björkskogen. Är den verkligen så brutal som det kaxiga skalet gör gällande? Stämmer det som Arctic Cat säger, att den är något av det tuffaste man kan grensla i snöskoterväg vintern 2022? Efter långa, tuffa och svettdrypande utfrågningar kröp slutligen sanningen fram.
[12] Slutrapporten - Yamaha Mountain Max 800 154”
Under säsongen har vi kört Yamahas Mountain Max med singel skena. En riktigt rolig modell som har visat många ansikten under säsongen där vi även fick möjlighet att köra den i slush före på vårkanten. Utmanande med maxat med lössnö Under säsongen har vi fått möjlighet att köra denna modell i stort sett i alla typer av förhållanden. I början av vintern hade vi turen att snön föll i stora mängder så vi fick testa den i rejält med puderföre. Vid ett par tillfällen var det så pass mycket snö att det kändes som om att man körde fast mer än man körde. Körningen i början av vintern var extrem och Maxen fick verkligen bekänna färg där både motor och drivband fick arbeta för högtryck för att ta sig fram. Det gick inte att undvika ett par fastkörningar av det djupare slaget, men ingen modell vi körde klarade sig från fastkörning dessa dagar. Det är lite av tjusningen att kunna få det där extremföret som gör att man får utmana både sig själv och maskinen då en felaktig pudersurf kan sätta stop för framfarten och man får gräva och rulla runt maskinen för att kunna fortsätta. Det är dessa dagar man lever för och Mountain Maxen klarade av dessa utmaningar på ett tålmodigt sätt. Vid ett par tillfällen då dag gick över i skymning och kväll insåg man att det är bra om man kan få lyset att komma över snön som spolar över huven så man ser detaljerna av vad som finns framför skotern. Det var oförglömlig och spännande körning!
[13] LÅNGTEST POLARIS RMK KHAOS 850 146”
Förra säsongen blev det många mil körda på denna maskin. Redan i originalskick så dominerande den i lössnön. Trots att utförande på den här maskinen var utomordentligt redan från början så ville vi spicea upp den lite och göra vår egen sorts maskin. Med lite vind i seglen från riktigt grymma samarbetspartner så började vi att bygga om och justera. Det blev Skinz delar från Modshop Billet, delar från Bling Factory, Boggieskenor från Ice Age och mattor från Composit Tracks. Det här bygget fick ni hänga med på redan förra säsongen, men det sista numret kom runt påsk och för oss var testerna ännu inte helt klara för säsongen. Med fler delar som monterades, resor som gjordes och mycket snö kvar som behövde köras på, så var säsongen långt ifrån klar. I den här artikeln kommer vi både gå igenom de nya delarna som vi har testat, samt göra en slutlig sammanfattning av 2021 Polaris RMK Kaos 146”. Bling Factory drivhjul 8 kugg Vi börjar med drivhjul från Bling Factory där vi valde modellen med 8 kugg, non-slip funktion och 2.86” delning. Det här blev ett perfekt tillval då man med 8 kugg får effekten av att man har större nedre drev i kedjehuset. Då vi kör med quick drive 2:an så kan vi inte dreva om maskinen, utan man får byta drivaxel för att uppnå samma resultat. Den långa distansen mellan varje kugg på originaldrivaxeln gör att den har större tendens att kugga över, vilket är ett problem som vi har hört från en del förare med nya quick drive 2:an så att byta till Bling Factorys hjul kändes högintressant. Den här förändring gör att mattan matar på bättre genom hela registret jämfört med original, samtidigt som non-slip funktionen gör att mattan nästa inte kan kugga om. Det är en speciellt bra uppdatering när man kommer till slush säsongen då det krävs mer kraft för att rotera mattan, med originalinställningarna så kuggar maskinen lättare om, men med dessa drivhjul behöver man aldrig oroa sig över det. Vi valde också storleken 2,86 tum för att de skulle passa med vår 146 tums matta då originaldrivaxel är centerdriven och har en delning på 3,5 tum så skulle inte den passa vår Composit Tracks matta. Drivhjulen är lite bökiga att monterar på själv, du måste ha stenkoll på vad du gör så att mattan inte börjar dras snett, samt så ska du ha tillgång till en bra press. Vi på tidningen rekommenderar att man lämnar in för det här arbetet då det lätt kan bli fel och då kan andra komponenter skadas. Men när de väl är på plats är det bara att tuta och köra så kommer mattan bara mata på.
[14] LÅNGTEST POLARIS 650 SWITCHBACK ASSAULT 146
Känns inte som att det är speciellt länge sedan Assaulten hämtades ut i början av vintern. Swisch, pang, bom, så hade vintern passerat och efter en säsongs tjänstgörande har det blivit dags att sammanfatta. Hur det har gått? Ja, vår Polaris 650 Switchback Assault 146 har inte gjort någon besviken, så mycket kan avslöjas redan nu. Helt klart, höga förväntningar inför säsongen. Samtidigt väldigt spännande. Med en helt ny skotermodell kommer alltid en viss risk för barnsjukdomar. Men här har den nya Polarisen övertygat, faktiskt på samtliga punkter. Det finns ingenting att anmärka på vad gäller det tekniska. Allt har fungerat klockrent och verkstaden har aldrig besökts annat än för service. Fast, faktiskt när maskinen skulle hämtas efter 80-mila servicen tändes motorvarningslampan precis när jag skulle köra upp den på släpvagnen. Men vid kontroll med datorn fanns inga fel eller problem registrerade. När den så startades igen var lampan släckt och sedan har detta aldrig upprepats. Tillfällig sinnesförvirring?
[15] LÅNGTEST Ski-Doo Summit X Expert 154 850 E-TEC
Jag hade en längre LinQ bakre stänkskärm också som var rätt bra att ha de varmare dagarna på våren. Den hjälpte till mer än vad man trodde för att få in snö i bandtunneln och på så vis behövde inte ögonen vara klistrade på temperaturmätaren. Dock klarar man sig även bra utan en sådan om man tar lite svängar ut bredvid leden, man har ju också de smarta isrivarna på Summiten som man kan backa med också. Det uppskattar jag som har förstört många enklare isrivare.
[16] TEST PEUGEOT 3008 GT
Det har nu gått några år sedan Peugot lanserade sin 3008 modell som är en lite mer kompakt SUV variant. En riktigt fräsch bil då man tittar på den med fint designade linjer. När man går runt bilen känner man även att Peugeot har använt olika material, textur och färger för att skapa en form av exklusivitet i sin bil. Just denna bil har en blå färg som ger ett djup och är riktigt snygg, man har även en variant av en vinröd färg som även den är riktigt snygg. Maxat med 318 hk Just denna SUV är en laddhybrid där drivlinan maximalt ger 318 hk när bilen körs i sportläge och både bensinmotorn och elmotorn ger full effekt. Motoreffekten är även bra då den enbart går i drift via bensinmotorn då den fortfarande ger 200 hk. Bilen blir riktigt pigg i sportläget då både elmotor och bensinmotorn kickar in och ser till att föraren har bra prestanda i alla moment. Det känns att bilen levererar närmare 520 Nm när man har en släpvagn tillkopplad och trycker in gaspedalen så motorn får växla igenom de 8 växellägen som finns. Bilens körläge går att ställa in i fyra olika varianter från ren eldrift, hybrid, sport och 4WD läge. Så bilen är anpassad för norrländskt klimat med körlägen för alla väderlekar och väglag. Att det finns paddlar på ratten för att man skall kunna växla själv ger en extra dimension till sportläget så man kan sträcka ut accelerationen både när man vill ha kul eller när det krävs i exempelvis en omkörning.
[ RACING ]
[17] PROFILEN Oskar Norum
Ett av Sveriges stora hopp på den amerikanska snöskotercross sidan är utan tvivel Oskar Norum. När snöröken hade lagt sig efter sista racet ifjol i den amerikanska PRO-serien var det klart att han slutade trea totalt. Bara en fjuttig poäng från tvåan. Bäste Polarisryttare till på köpet. Så vi tog pulsen på Oskar så här inför nästa säsong.
[18] PROFILEN Adam Renheim
Vi fick tag på Adam Renheim en tidig höstmorgon för att fråga hur läget är så här innan snön börjar falla. Vad händer i livet just nu, så här efter sommaren? Mycket jobb just nu och jag har två grävmaskiner igång. Det är skönt att allt rullar på. Förutom det är det roliga nyheter att Ski-Doo just har gjort klart med mig att jag ska bli global ambassadör för dem. Ska i vinter över och köra i Staterna som friåkningsambassadör, vilket kommer bli otroligt roligt. Framför allt nu när jag lägger tävlingskläderna på hyllan. Visst kanske jag kommer köra ett och annat race, men inte som förut och inget är planerat just nu. Så nu får man kalla mig mer influenser än racer 😊. Du hade en satsning i Staterna förra säsongen där, som jag förstår, det var lite jobbig då du själv fick rodda med allt runt omkring?
 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddvägen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.skoter.se