 |
|
|
 |
 |
 |
Här är du:
I tidningen: 2022, nr 6
|
 |
 |
 |
 |
|
NR 6-2022
 |
Nr 6-2022
|
Allt från Retro och Yamaha SS 440 till vårt Projekt Boost som fortsätter med nya delar.
I detta nummer har vi provkört nya heta 2023 modeller som Shredder 3700 RE, nya Summit Expert Turbo, högaktuella Polaris Prostar S4 Nordic Pro 146 men även andra roliga saker! vad sägs om en Brutal V-Max 4!?
teknikmässigt har vår guru Bosse tittat närmare på nya Gen 5 chassiet från Ski-Doo (Inte lite intressanta saker) och nya Turbo 850-motorn!
Racing är det inför säsongen och de nya racesleds skotrarna från Ski-Doo, Lynx och Polaris som vi skriver om.
Detta nummers friåkningsprofil är Jimmy Väisänen.
Allt detta plus en hel massa annat!
|
 |
 |
 |
[ REPORTAGE ] |
 |
[1] |
TIPS JULKLAPPAR
Nu är vintern här. De vita flingorna har dock inte hunnit falla i någon mängd så fortfarande får vi räkna med november månad som den mörkaste måna-den under året. Ljusstakar och stjärnor tänds i våra fönster i ett växande an-tal allt eftersom dagarna går och snart är alla julaktiviteter i full gång. Under den förväntansfulla tiden fram till julaftonskvällen, då alla julklappar öppnas, vill vi passa på att ge lite julklappstips i form av intressanta tillbehör både för vinterns skoterkörningen, men också för utomhusaktiviteterna som nu tar vid.
|
 |
[2] |
MÄSSA KELEKKAMESSUT
I år satte vi oss i bilen och styrde kosan norröver helgen efter Snöskoternsdag i Sverige. Siktet var inställt på Rovaniemi och Europas största snöskotermässa, Kelekkamessut. Mässan har funnits i många år och är populär bland både mässutställare och besökare från både Sverige, Norge och givetvis Finland. Många åker långväga för att få gå runt i mässlokalerna och titta på nyheterna från alla tillverkarna (3 ishallar stor) i deras montrar. På plats finns även de stora klädtillverkarna med sina nyheter och större företag som både säljer kläder och tillbehör till snöskotrar. Så mässan attraherar både den som vill hitta ett fynd eller köpa ett tillbehör, till den som vill göra ett klipp på rea nedsatta kläder. Modshop från Sverige hade med sig en hel del intressanta saker man kunde köpa direkt på plats. Finska Blingfactory hade en mängd olika tillbehör och Billet delar som man sedan enkelt kunde lägga order på i en dator på plats. Eller som dom själva sa, så är de klimatsmarta. Då det kommer till motoroptimering så fanns både Maptune och Hurricane perfomance där och visade upp sina nyheter. Alla stora märken på klädsidan var på plats och visade upp sina senaste kollektioner. TOBE hade en tävlign i att byta variatorrem där Adam Renheim hade rekordet efter helgen. Tyvärr slogs det rekordet en helg senare av en norrman.
|
 |
[3] |
TEKNIK POLARIS PATRIOT BOOST 146" PROJEKT MASKIN
Ni har tidigare fått ta del av två djupgående artiklar som enbart handlat om hur vi byggt det här monstret till maskin. Nu är det äntligen dags för utvärdering, vi kommer gå igenom samtliga produkter som vi har monterat i alla möjliga olika snöförhållanden. Så spänn fast er och häng med.
Salazzking Gripper XL skidgummin
Vi börjar med en av de mindre uppdateringarna, men ack så nödvändig, byte till hårdare skidgummin. När det gäller detta har vi testat lite olika varianter tidigare år, så nu satsade vi på något helt nytt inför den här säsongen. Efter ett samtal med skaparen bakom Salazzking så kom det ett paket godsaker levererat utanför vår dörr. Det som vart utlovat var ett hårdare gummi som skulle tåla tuffare påfrestningar. Inte bara i sköna temperaturer, utan materialet är speciellt framtaget för att bibehålla samma stabila hållbarhet även under de kallaste dagarna. En bra gummib-landning är a och o när det kommer till hållbarhet, om skidgummit blir stenhårt vid -10 kommer det gå sönder så fort det utsätts för lite tryck. Att det spricker vid kallare väder är något som sker till och från på de flesta original skidgummin så att byta till något som håller i alla väder är en själv-klarhet.
|
 |
[4] |
TEKNIK GEN5 CHASSIET
Snöskoterbranschen har en tämligen unik teknikutveckling, nästan varje nytt modellår presenteras stora och omfattande tekniska nyheter. Det har blivit så vanligt att man snart inte reagerar på så stora nyheter som exempelvis ett helt nytt chassi eller en helt ny motor. Motsvarande föränd-ringar eller nyheter inom många andra teknikprodukter skulle få många och stora förstasides rubriker i deras fackmedia.. Nästan svårt att fatta att en trots allt så liten ”World Wide” bransch orkar med den utvecklingstakt man visar upp år efter år. Att utvecklingskostnaderna utslagna per tillverkad enhet rimligtvis måste bli mycket hög påverkar naturligtvis konsumentpriserna.
Inför modellåret 2023 är det dags för en ny generation chassin i Ski-Doos Summit / Freeride och MXZ / Renegade modeller som levereras med Rotax 850 E-Tec motorer. Den nya chassibeteckningen är Gen5 och ersätter den tidigare Gen4 versionen.
|
 |
[5] |
AMOQ Utrustning
Denna säsong kommer vi att testa ett sett av AMOQ i form av FLEX jacka och byxor, AIRFRAME hjälm och Vision Magnetic glasögon. AMOQ:s koncept är lite att göra väldigt prisvärda produkter och det ska bli riktigt kul att få testa dem och se hur alla dessa grejer kommer att prestera.
|
 |
[6] |
Rotax 850 E-Tec Turbo R motor 2023
När BRP för några år sedan presenterade den första serietillverkade 2-taktsmotorn med turbo för snöskotrar var det en sensation. Ingen tillver-kare hade tidigare vågat sig på detta då riskerna för motorskador ansetts för stora. Men efter några års god erfarenhet av den aktuella motortypen ansåg Rotax att den hade potential att klara den överladdning som en turbokonverteringen skulle innebära. Den första turbokonverte-ringen innebar ingen effektökning vid havsnivå, men en bibehållen effekt på 165 hk upp till 2400 ö.h. Eftersom det för svenska och nordiska förhållanden inte är ofta som snöskoterkörning förekommer på högre höjder än 1500 m.ö.h. så blev sällan eller aldrig turbomotorns fulla kapa-citet utnyttjad. De som har haft möjlighet att testa den turboutrustade modellen har upplevt den som rapp och effektiv utan störande turbfördröj-ning och mycket driftsäker.
BRPs och Rotax sammantagna erfarenhet från användningen i Nordamerika och Kanada, där man kan köra på betydligt högre höjder än här i Norden, har varit mycket positiv med mycket få negativa inslag.
Med de gångna årens turboerfarenhet ansåg man sig inför årsmodell 2023 ha tillräckligt ”torrt på fötterna” för att ge 850 E-Tec turbomotorn högre effekt redan från havsnivå och därmed kunna leverera marknadens effektstarkaste 2-taktsmotor.
|
 |
[7] |
Intressanta prylar!
Här väljer vi saker som vi gillar, behöver och vill ha. Vissa saker är helt galna men det är även vi.
|
 |
[8] |
SÄKERHET Laviner & vår passion
Har nya skotern kommit? Eller har gamjärnet fått lite kärlek och står redo för en ny säsong? Oavsett tror jag att många, liksom jag, nu spontant börjar få lite ryckningar i högertummen.
Kylan och snön var sent ute i år och det innebär många utmaningar. För min egen del har jag en ny maskin till denna sä-song och både den och jag har en inkörning som jag vill bli av med så fort det bara går, för det behövs det ”tyvärr” snö.
|
 |
[9] |
Snöskotertillverkning i Jörn
Snöskoterns ursprung går tillbaka till början av 1920-talet. Då var det Carl Eliasson och Joseph-Armand Bombardier, USA, som stod för de första översnöfordonen. På de stora prärierna blåste det ordentligt vintertid och några vägar kunde man inte hålla öppna. Det var då tanken på översnöfordon tog sin början. När man pratar om att vara först på marknaden kommer det då och då upp om en tillverkning i Jämtland där man försåg en T-Ford med skidor fram och larvband på bakhjulen.
Många svenska skotertillverkar har funnits
Under årens lopp är det flera svenska företag som startat upp tillverkning av snöskotrar, som sträckt sig över några år eller årtionden, utan att bli permanent på marknaden. Nu görs ytterligare en nystart med företaget Vidde Snow Mobility AB som med hjälp av Omställningslyftet skissar på tillverkning av snöskotrar i Jörn, Västerbotten. De kommer bara att satsa på helt eldrivna snöskotrar, säger Christian Lystrup, VD och medgrun-dare till företaget.
|
 |
[10] |
profilen: Jimmy Väisänen
Mitt namn är Jimmy Väisänen, 32 år, född och uppvuxen i Göteborg. Jag flyttade norrut när jag var 14-år och har varit kvar sen dess då jag älskar vintern, naturen och gigantiska maskiner, så jag vill påstå att jag hittat helt rätt när jag nu är bosatt i Gällivare. Jag har 2 barn (Norton 6 år & Milton 11 år), jobbar i Europas största dagbrott och även världens mest lönsamma koppargruva som heter Aitik, dagbrottet ligger ca 2 mil söder om Gällivare och är till ytan lika stort som Stockholms innerstad. För tillfället kör jag Europas största eldrivna djupgrävare som väger ungefär 600 ton och lyfter runt 50-60 ton i skopan. Jag har 3 syskon, en helsyster som heter Hanna och bor i Sydney, Australien. En halvsyster som heter Pernilla som bor i Oskarshamn och till sist en storebror som heter Sindre och bor i Bergen som ligger i Norge.
|
 |
[11] |
Välbesökt Snöskoternsdag
Jepp, full rulle var det på många platser!
|
 |
[12] |
Traktor och Husvagnsservice AB satsar på
Snöskoter
Tanken hade grott under några år och i april 2022 blev allting klart. Traktor och Husvagnsservice och Ski-doo och Lynx handlaren i Arvidsjaur, Ulf:S Bilar slog sina påsar ihop. Två framgångsrika företag med olika inriktning inom fritidssektorn gick samman och en spännande konstellation såg da-gens ljus.
Ulf:S Bilar är ett i sammanhanget relativt nytt bolag i Arvidsjaur. Man började, som namnet antyder, med att sälja bilar. När möjligheten öppnade sig för att ta upp Ski-doo och Lynx snöskotrar, samt Can Am ATV i programmet inför säsongen 2018/2019 hakade man på. Verksamheten gick bra och 2020 flyttade man in i större lokaler. En gammal klassisk skoterhandlarlokal, världsberömd i hela Arvidsjaur. Huset man flyttade in i var under många år synonymt med Hedmans Motor.
|
 |
 |
 |
[ TESTER ] |
 |
[13] |
TEST POLARIS PROSTAR S4 NORDIC PRO 146"
Klassen lätta arbetsmaskiner är 2023 intressantare än på mycket länge. En modell som verkligen rört om i grytan är Polaris Nordic Pro. Den lanserades förra året och blev snabbt en favorit i många läger. Kombinationen Matryx chassie och 650 motor gav en smidig, lättkörd och stark snöskoter med god framkomlighet. När den nu presenteras med fyrtaktsmotor täpper den till ett hål som länge funnits i Polaris modellprogram.
|
 |
[14] |
TEST LYNX SHREDDER RE 3700 850 E-TEC
I LYNX historiebok kommer det från år 2023 finnas en skoter med namnet Lynx SHREDDER RE 3700 850 E-TEC. En av de hetaste nyheterna inför 2023 där det ryktas om att den ska ha blivit lättare och smalare. En maskin som kommer att vara ledande i att pusha denna extremsport ännu längre.
|
 |
[15] |
RETRO Yamaha V-Max 4 880 RPC
1992 presenterades en skotermodell som skulle slå skotervärlden med häpnad. Yamaha V-Max 4. Yamaha hade halkat efter konkurrenterna lite när det kom till vad man på den tiden benämnde som ”värstingarna”. Övriga tillverkare hade alla närmat sig, eller till och med sprängt 100 hk gränsen, vissa med marginal, medan Yamahas då grymmaste maskin Exciter 570 levererade blygsamma 78 hk. Men maktbalansen i bran-schen skulle ändras totalt i och med V-Max 4.
|
 |
[16] |
TEST SKI-DOO SUMMIT EXPERT 850 E-TEC TURBO R
BRP har under flera år skämt bort oss konsumenter med att regelbundet släppa nyheter, allt från nya chassin, motorer och mycket mer. Vid varje års modellsläpp så förväntar man sig alltid en rad med nyheter, så man kan inte säga något annat än att vi börjar bli bortskämda. Som ett klock-verk kunde man nästan räkna ut att efter 5 år på G4 chassit så skulle ett nytt chassi var på gång. Men det räckte inte med G5 chassit, utan det kombineras här med en uppumpad turbomotor för att riktigt slå på stort. Vi fick chansen att testa den här maskinen i slutet av förra säsongen i Saxnäs, i skinande sol och slushigt före.
|
|
|
 |
|
 |
 |
 |
|
|
 |