Skoter.se
 
Navigera dig fram här   Söndagen den 16:e maj 2021
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen  
  Nyhetsarkiv  
  Racing  
  Prenumeration  
  Tidigare tester  
  Videoteket  
  Till Salu  
  Auktion  
  Privata annonser  
  Forum - Skoter  
  Årets skoter  
  Medlem  
  Skoterkortet  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 15199  
  Antal nyheter: 5629  
  Meddelanden: 68506  
  Sidvisningar:  
  Idag: 2139 st  
  Igår: 6920 st  
  Denna månad:
226443 st
 
  Föreg. månad:
274557 st
 
  Totalt: 76978142 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. scom851
2. sunnne
3. FrankJScott
4. edmark
5. nn69
6. Jonesy
7. Maxi
8. willamqjw
9. ylq
10. Erika05
 
 
Här är du: Nyhetsarkiv > Retro 1981 Yamaha SRX 440
 

Retro 1981 Yamaha SRX 440

Yamaha SRX blev tidigt ett aktat namn inom snöskoterracingen runt om i världen och var Yamaha:s första snöskoter med vätskekyld motor.

SRX hade sina rötter i racingbanorna och hade blivit en legend redan under sina fem första år, 1976–80. 1981 års SRX 440 var dock totalt omstöpt från den design man haft åren före. SRX var också Yamaha:s Lake Racer och 1981 års design förde direkt tankarna till Stjärnornas krig. ”Om Darth Vader skulle kört snöskoter hade det varit på en Yamaha SRX 440” sa den församlade snöskoterpressen vid den första pressvisningen. Det var en snöskoter med moderna, häftiga linjer men samtidigt med ett rått och brutalt formspråk.

Massor med ny teknik
1981 års SRX 440 var ny från skidspetsarna till stänkskyddet. Det man lade märke till framtill var den nya T.S.S framfjädringen (Telescopic Strut Suspension) som introducerades först på Yamaha SR-V sent på säsongen före. Konstruktionen sades vara kopierad från ett jaktplans noshjul.
Under den kilformade huven ruvade den vätskekylda 440-motorn som följt SRX sedan 1976, men med några små modifieringar som gav några hk extra. Här fanns dubbla 38 mm:s Mikuni spjällförgasare och på andra sidan motorn dubbla avgaspipor. Motorn hade verkligen en ”spetsig” momentkurva och den var i stort sett ”död” under 5900 v/min men över det varvtalet hände det saker! Maxeffekten nåddes först vid ett så högt motorvarvtal som 9250 v/min. Kylsystemet bestod av både en tunnelmonterad värmeväxlare och en kylare i motorutrymmet.
Strålkastaren kunde man fälla ner för bättre aerodynamik. Sidopanelerna fällde man ner för att enkelt komma åt servicepunkterna. Sidopanelerna var också utsmyckade med vita reflexstripes. Hastighetsmätaren och varvräknaren satt i en konsol på styret och var lätt att överblicka. SRX 440 kom också med en ny boggi med en enkel stötdämpare. Den nya designen gav en något lägre tyngdpunkt. Chassiet avslutades med ett lyfthandtag som även var utformat som en spoiler.

Mer om denna finns i nummer 3-21 av tidningen Snöskoter.

Missa inte detta och alla nyheter och tester.

Prenumerera
Prenumerera och spara 171 kr och slipp söka tidningen i slutsålda butiker!

Lösnummer
Köp ett lösnummer hitta närmaste köpställe här!

Digitaltidning
För dig som gillar att läsa ditt nummer i telefonen eller surfplattan med våra mervärden



» Tillbaka till Nyhetsarkivet   » Tipsa en vän
 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddvägen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.skoter.se